Téma: Állhatatosság
= a bátorság kitartani az erények (lelkünket irányító és
általunk fejleszthető erők/képességek) mellett
Fő gondolat: A
kitartásnak akkor van értelme, ha a cél az, hogy jobb emberek
legyenek: tökéletesek, épek, fogyatkozás nélküliek.
Áldással, S.
Itt van a kezemben két alma. Az egyik sérült, ütött, félig rothadt. A másik ép, tökéletes, valószínűleg igen zamatos alma. A kitartásnak akkor van értelme, ha célja az ép, tökéletes emberré válás.
Ezt a gondolat egy fejedelmi hagyatékban is tetten érhető. Erdély egykori fejedelme Báthory Kristóf, halála előtt összehívta belső, bizalmas embereit, hogy elbúcsúzzon tőlük. Ekkor búcsúzott el kilenc éves kisfiától is, ezekkel a szavakkal:
„Kicsi vagy fiam,
de olyan helyre állítva, ahol erényekben nagynak kell lenned,
ezért emlékezz őseidre, akiktől származol, kövesd az
ősök nyomdokait, hogy elérd a tökéletességet és a dicsőséget.
Én atyád voltam, aki gondoskodott arról, hogy az összes erény
mintáját rád hagyja, van nagybátyád, Lengyelország királya, a
védelmeződ, tanuld meg tőle az erényt, a kegyességet és a
viselt dolgok dicsőségét, akinek a gyámságába egészen átadlak
és rábízlak. Nekem ugyanis meg kell halnom, neked pedig uralkodnod
kell. Ezért tőlem fiam fogadd el ezt a végső [tanácsot],
gondoskodj arról, és szorgosan
ügyelj arra, hogy téged nem az ország, nem a hatalom, hanem
erényeid és viselt dolgaid tesznek fejedelemmé.”
(Bethlen Farkas:
Erdély története. III. köt.)
Az ősegyházban két
Jakab nevűnek jutott nagyobb szerep:
- Jakab, aki Jézusnak kedves tanítványa és akit I. Heródes Agrippa 44-ben lefejeztetett (ApCSel 12,1-2)
- Jakab, Jézus testvére, aki nagy tekintélyű és döntő szavű ember volt (Gal 2,9 és ApCsel 13,-22) és akit „az igaz” melléknévvel tiszteltek.
A második Jakab nevét
használja a levél szerzője, amikor intelmeinek láncolatát az I.
században megírja. Pál apostol teológiai elképzeléseivel
vitatkozik. Három témakört érint a levélben:
- Hit és cselekedetek
- Szegények és gazdagok kapcsolata
- A gyülekezet és a világ viszonya.
A textus az első
témakörhöz tartozik.
A Bibliában, amikor
valamit hangsúlyozni akarnak, akkor megismétlik. Egy közimsert
példán ezt jól láthatjuk. Saul, amikor a keresztények befogására
Damaszkusz felé tart megjelenik neki Jézus és így szólítja meg:
Saul, Saul... A felolvasott bibliai rész poztiív életszemléletre
buzdítása is annyira hangsúlyos, hogy kétszer is kimondja:
- kitartóak legyenek abban, hogy tökéletes legyen a cselekedet;
- kitartóak legyenek abban, hogy tökéletesek és épek legyetek.
Ezt a kétszeres
bibliai hangsúlyozást ismétlem meg harmadszor:
Legyen kitartásuk
célja egy erény megszerzése, fejlesztése.
Igaz, másban is lehet
kitartani.
Kitartóak lehetnek
például a haragtartásban.
Kitartóak lehetnek
bosszúállásban.
Kitartóak lehetnek
gyűlölködésben.
De ha az nem a javukat
szolgálja, ha nem fejlődnek tőle, ha nem lesznek erényesebbek,
akkor mi az értéke a kitartásnak?
Amikor eldöntik, hogy
kitartóak lesznek, akkor:
- Mi a célja a kitartásnak? - Fejlődök-e, jobb ember leszek-e, erényesebb lesz-e az életem?
- Hogyan fogja azt megvalósítani? - Ld. SMART – Beszélhetek a hátgerincferdülésről
- Mi akadályozhatja a kitartásában? - Kritika – Elutasítás – Stressz – Kell egy TÁMOGATÓ
Ősszel,
ha zamatos gyümölcsöt akarnak enni, az épeket keresik.
Lekvárfőzéshez is kiválogatják a szebb almát, körtét,
szilvát. Az ütötteket, rothadtakat a pálinkának valóba teszik.
Vagy odaöntik a disznók elé.
Nagyapámnak volt egy
fekete nyelű, nagy becsben tartott oltóbicskája, kitett az
asztalra egy fontott puliszkakeverőnyi almát, onnan szedegette, a
bicskával komótosan kivágta a megrothatd részeket, majd a jót
cikkekre vágva osztotta szét nekünk unokáknak.
Az életnek is ez a
célja: az embert épen megtartani. Vagy ha ütött lett, kásás,
esetleg részben rothadt, akkor azt a részt kimetszeni, hogy ne rontsa meg az
egészet.
Beleharapok ebbe az ép almába. Igen ízletes. Ilyen ép és ízletes életet éljenek.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése